tirsdag, august 21

 

Valgmuligheter valgmuligheter

Alle de viktige politikerne befinner seg på handelshøyskolen i Bergen akkurat nå. Det er paneldebatt på tv. Hva de snakker om? Nja. Noen synes synd på den gamle Høyre-ordføreren i Oslo som er avslørt i skattesnusk - pikant nok er han tilogmed avslørt av datterens to sjalu eksmenn. Andre - altså Høyres politiske motstandere -synes ikke synd på ham. Høyre-Erna ser alvorlig inn i kamera og sier sakte at hun har blitt oppdratt til ikke å kaste den første steinen, og så trekker hun frem statsministerens gamle dagmamma-historie fra 90-tallet. En dagmamma Ap-Jens' familie visstnok benyttet seg av, selv om de ikke var sikre på om hun betalte skatt. Høyre-Herman synes denne familien (altså Oslo-ordførerens familie, datteren og begge hennes eksmenn antakelig) burde samlet seg i spisestuen (hehe, det er morsomt at han sier spisestuen - jeg har ikke spisestue, det er ikke alle som har det, men Herman har sikkert flere), de burde satt seg ned i spisestuen ja, og løst saken der, sammen rundt bordet. (Over et smakfullt og delikat måltid, kanskje tilberedt av noen utenfor familien, tenker jeg for meg selv).

Hva mer? Barnehageplasser og eldreomsorg. Barnehageplasser diskuterer de vel fordi de må, siden paneldebatten foregår i Bergen, der det slett ikke er full barnehagedekning.

Privat eller ikke privat privat eller ikke privat, nei det sa jeg ikke, nei, det har jeg aldri sagt, jo jo, nei det mener jeg aldeles ikke, privat eller offentlig, konkurranse konkurranse, fritt valg, valgmuligheter, fritt valg for den enkelte, valgmuligheter valgmuligheter.

Hvorfor politikerne alltid snakker så mye om eldreomsorg når det snart skal være valg? Det er smart. Det bor utrolig mange gamle her i landet. Over en halv million mennesker som er 67 år eller mer. (Hvis jeg ikke har bomma på prosentregninga mi). Jævlig mange er det iallefall, det er nå sikkert og visst. Flere og flere blir det. Eldre som kanskje er innstilt på å utføre sin borgerplikt, på tross av en uverdig hverdag blottet for valgmuligheter valgmuligheter valgmuligheter.

Foreløpig veit jeg hvem jeg ikke skal stemme på. Jeg får bruke eliminasjonsmetoden.

FAKTA: Norge blir eldre og eldre. Mens det i 1950 bare var vel 8 prosent eldre 67 år og over, er dagens andel vel 13. Men først etter 2010 (når de store etterkrigskullene blir pensjonister) vil denne andelen øke ytterligere, til 19 prosent i 2030 og 22 prosent i 2050.

Folketallet i Norge akkurat nå: 4 712 167. Folketallet i Gratangen er nede i 1226 personer.

Comments: Legg inn en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?