lørdag, juli 1

 

Parkidyll

Det er sol. Det er flere timer til jeg skal på jobb. Jeg har tre aviser og solkrem. Jeg er i parken. Det er deilig. Lenge.

Så kommer to menn mellom 30 og 40. De er bergensere. Fra Åsane, Loddefjord eller Fyllingsdalen. Hvem veit. De har poser fra RIMI som klirrer. De setter seg bak meg. De vrenger av seg t-skjortene sine.

- Una cerveza, please, sier han ene verdensborgeren så kjekt på utenlandsk. Ølkorkene spretter.

Jeg overser dem. Jeg leser aviser.

- Frøken! Vet du ka klokken er?
Jeg snur meg motvillig og svarer ti på halv tre.

Telefonen til han ene ringer. Det er visst mora hans. Som ringer fra en servicebolig i Åsane. Eller Loddefjord eller Fyllingsdalen eller hvem veit hvor. Nei, han kan ikke hjelpe henne å handle likevel i dag. Det er for seint. For seint! Blablabla.

Så følger en lengre forsvarstale overfor kompisen om hvorfor mora kan handle sjøl. Ho ser for mye på TV uansett. Har ikke vondt av å komme seg ut litt. Dessuten har ho alt ho trenger. Blablabla.

Jeg leser aviser.

- Frøken! Jeg heter Jonny. Skal vi to bli bedre kjent?

Høhhøhhøh.

- Har du husket å smøre deg med solkrem i dag?

Jeg leser aviser.

Jeg satt her først.

- Unnskyld frøken, kan jeg få en sigarett?

Det er han som ikke heter Jonny som spør. Jeg rister på hodet og peker på rullingsen hans.

- Du kan få rulle en av meg hvis jeg får en sigarett. Nei takk.

- Jeg kan rulle en til deg hvis jeg får en sigarett. Nei takk.

- Du, vi plager henne, sier Jonny. Unnskyld, sier han. Vi skal slutte å plage deg.

Jeg leser aviser.

Cervezaen bruser i blodet der bak meg. Det tar mindre enn en halvtime å bli totalt ufordragelig.

- Se de idiotene som sitter der. Drittunger. Blablabla.

- Vet du hva jeg drømte i natt? Jonny igjen.
- Jeg hadde sexfantasier om hun som sitter der foran oss. Høhhøhhøh.

Jeg innser at det ikke har noe å si hvem som først finner seg en fin plass i en park. Jeg tar på meg sokker og joggesko. Jeg rydder sammen tingene mine. Jeg reiser meg og går. Uten å se meg tilbake. Jeg hører Jonny rope at jeg er selvtilfreds.

Jeg tror ikke han veit hva det ordet betyr.

Comments: Legg inn en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?