torsdag, mai 25

 

Kronprinsen


Jeg så kronprins Haakon i går. Mange venta lenge på Kong Olav Vs plass før han kom. Flere hundre, selv om det var midt på blanke formiddagen og det regna litt. Ei dame slo meg i ryggen fordi ho syntes at jeg sto i veien for sikten hennes. Jeg flytta meg, og til slutt kom kronprinsen.

Jeg synes kronprinsen virka som en trivelig fyr. Absurd jobb han har. Og leit at han må passes så godt på, tenkte jeg. Foran den svarte bilen der kronprinsen satt, kjørte ikke mindre enn ni politi-motorsykler. Bak kom to sivile og en uniformert politibil. Ei thailandsk dame hadde pynta seg og tatt med egendesigna ullgensere som ho ville at kronprinsen skulle ta med til mora og faren sin. Men det var aldeles ikke lov å gi kronprinsen noe.

Kronprinsen sto og smilte foran musikere og drillpiker fra 22 skolekorps. De spilte den ene slageren etter den andre. GP-Christine Guldbrandsen hadde Hardangerbunad på og sang Nystemten. Ei eldre kvinne ved siden av meg kunne teksten på både Hollmennkollmarsjen og Kongesangen og alt det andre de spilte.

Etter et kvarters tid var det over. En Festspill-åpningsseremoni med lange tradisjoner. Et glimt av et eller flere medlemmer av kongefamilien. Kronprinsen kjørte videre til Grieghallen sammen med alle politifolkene sine. Nye eventyr venter alltid.

Comments: Legg inn en kommentar



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?